Om os

Om Pusterummet

Pusterummet er en frivillig, non-profit organisation, der drives af engagerede medicinstuderende fra Københavns Universitet. Der ses en udvikling blandt studerende, hvor passion og fordybelse erstattes af stress, præstationsangst og et stadigt højere forventningspres. Vores vision er at finde bæredygtige måder hvorpå vi, i samarbejde med de studerende, kan forbedre trivslen, studiemiljøet og sammenholdet samt forebygge stress blandt studerende på det Sundhedsvidenskabelige fakultet på Københavns Universitet.


Pusterummet er en organisation af studerende for studerende, og det er centralt for os, at vores arbejde skal afspejle de studerendes ønsker og behov



KONTAKT

Pusterummet.sund@gmail.com

Forperson

Silje Emilie Glyrskov

Tlf. 93 88 35 20



Vil du være med i Pusterummet?

Så kom med i vores interne gruppe på Facebook. Gruppen er for dem, der er står for planlægning og projektstyring i Pusterummet, og for alle dem der har lyst til at være med - til enten stort eller småt. Vi mødes til månedsmiddag ca. en gang om måneden, hvor vi hygger og holder styr på både mentorordning, torsdagscafé og andre initiativer.

De 3 rammer

Vores arbejde er overordnet bygget op omkring 3 rammer: de mentale rammer, de sociale rammer og de fysiske rammer. Inden for disse tre rammer har vi følgende projekter.


MENTALE RAMMER

Mentorordning

Mentorordningen giver de studerende muligheden for at etablere et trygt netværk, hvor de studerende får et fortroligt rum til at italesætte deres sociale og mentale udfordringer på studiet, faciliteret af en uddannet mentor på et højere semestertrin.

Temaaften

Hvert semester afholder vi en temaaften med spændende oplægsholdere, der sætter fokus på at give de studerende værktøjer til at håndtere den travle hverdag som studerende.

 

SOCIALE RAMMER

Alkoholfri Torsdagscafé

Vi afholder 6 alkoholfri torsdagscaféer årligt. Torsdagscaféerne fungerer, som et gratis studentersocialt tilbud, hvor studerende kan koble af og møde nye mennesker. Vi vil gerne være med til at skabe et studiemiljø, hvor de sociale rammer er i højsædet, så det bliver mere tilgængeligt for de studerende at være en del af et fællesskab. For at fremme et mere inkluderende studiemiljø, må der ikke medbringes eller udskænkes alkohol til torsdagscaféerne.


FYSISKE RAMMER

Oplysning

Generelt forsøger vi at skabe mere opmærksomhed via bedre oplysning. Dette skal sikre, at de studerende let tilgængeligt kan opnå relevant viden om mulighed for hjælp og tilbud vedrørende forskellige udfordringer i studietiden.

Studiemiljø

I februar 2020 åbnede vores fysiske ”PusteRUM” i lokalerne 15.2.05 og 15.2.07 på Panum Instituttet. Rummene fungerer som hvilerum/stillerum og opfordrer til ro og afslapning. Rummene kan benyttes af studerende, når de har brug for et pusterum i hverdagen.

I rummene må der ikke læses faglitteratur, men at lytte til podcasts, læse skønlitteratur eller tage powernaps i rummenes day-beds eller lænestole er mere end velkomment! 



Studieliv og stress

Stress blandt studerende på SUND er et anerkendt problem. Københavns Universitet offentliggjorde i 2016 en rapport om de studerendes trivsel og tilfredshed, der viser, at 43,3 procent af de studerende på SUND i dagligdagen oplever fysiske stress-symptomer som hjertebanken, ondt i maven, nedtrykthed, koncentrationsbesvær, søvnbesvær mv. i forbindelse med deres uddannelse, mens helt op til 73,5 procent oplever fysiske stress-symptomer op til eksamen.


På trods af at dette problem er veldokumenteret, er det i høj grad stadig tabuiseret. Pusterummet vil derfor gå i front og italesætte de udfordringer, som mange studerende oplever, og som kan føre til stress - og vi håber, at I har lyst til at følge trop, så vi kan skabe et studiemiljø, der er mindre præget af konkurrence og pres og mere præget af fællesskab og sparring.

KONTAKT

Pusterummet.sund@gmail.com

Tlf. 93 88 35 20

Opbakning

Pusterummet bakkes op af Studenterrådgivningen, FADL, Lægeforeningen og SUND Studievejledningen og støttes økonomisk af Fagforeningen FADL KBH, SUND studenterpuljen, Studenterklubben og SL-fonden.